סבוריאה

גבר בודק לאישה את השיער באמצעות זכוכית מגדלת

מה זה בדיוק סבוריאה? ממה היא נגרמת? האם זה מסוכן? מה התסמינים ואיך מטפלים? כמה זמן זה נמשך והאם זה חוזר? כל התשובות לשאלות במאמר הבא.
מה זה סבוריאה?
סבוריאה (נקראת גם דרמטיטיס סבוריאה, אקזמה סבוראית ופסוריאזיס סבוריאה.) היא מחלת עור נפוצה הגורמת לפריחה מגרדת עם קשקשים מתקלפים. היא גורמת לאדמומיות על עור בהיר וכתמים בהירים על עור כהה יותר. המחלה עשויה להיראות דומה לפסוריאזיס, אקזמה או תגובה אלרגית. לרוב היא תתבטא בעיקר בקרקפת, ודומה לפטריה בקרקפת אך היא עשויה להתפשט לכל מקום בגוף.

תינוק

מה הגורמים לסבוריאה

מומחים לא יודעים מה בדיוק גורם לסבוריאה, נראה שזה שילוב של דברים:

• לחץ
  • גנים
  • מצבים רפואיים מסוימים ותרופות
  • מזג אוויר קר ויבש
  • תגובה של מערכת החיסון
  • חשוב לציין שדרמטיטיס לא נובעת מאלרגיה.
  • גורמי סיכון לדרמטיטיס

לרוב תינוקות ומבוגרים בגילאי 30 עד 60 נוטים יותר לחלות בה. זה נפוץ יותר אצל גברים מאשר אצל נשים ובאנשים עם עור שמן. כמו כן, תנאים אלה יכולים להעלות את הסיכון אצל מבוגרים:

• אקנה
  • דיכאון
  • הפרעות אכילה
  • אפילפסיה
  • התקף לב או התאוששות משבץ מוחי
  • פרקינסון
  • פסוריאזיס
  • רוזציאה

מה הם התסמינים של סבוריאה

תינוקות מגיל 3 חודשים ומטה עלולים לחלות בה, זה עשוי להתבטא בקשקשים צהובים או חומים בקרקפתם. לרוב זה נעלם אצלם לפני שהם מגיעים לגיל שנה, אם כי זה יכול לחזור כשהם מגיעים לגיל ההתבגרות.
אצל מבוגרים היא מתבטאת בעיקר על פניהם, במיוחד סביב האף, בגבות, בעפעפיים או מאחורי האוזניים. זה יכול להופיע גם בחלקים אחרים כמו:

• בחלק האמצעי של החזה
  • קרקפת
  • מסביב לטבור
  • על הישבן
  • בקפלי עור מתחת לזרועות ועל הרגליים
  • במפשעה
  • מתחת לחזה.

הסבוריאה מגיעה לידי ביטוי בהופעת אקזמה אדומה עם קשקשת קלה. היא עשויה לגרד ולשרוף. בגלל שהתסמינים מזכירים הרבה מחלות עור אחרות, חשוב לפנות לרופא שיוכל לאבחן זאת.

לאיזה רופא אני צריך לפנות כדי לאבחן דרמטיטיס?

מרבית רופאי הילדים ורופאי המשפחה מסוגלים לאבחן ולטפל בסבוריאה. לעיתים ייתכן שיהיה צורך להפנות מטופלים לרופא עור לצורך אבחון.

טיפול בשיער לגבר על ידי מטפלת

כיצד מאבחנים סבוריאה

האבחנה של דרמטיטיס נעשית לרוב על בסיס בדיקה ויזואלית של העור. לעיתים, נלקחת גרידה של קשקשי עור כדי לבחון אותם במיקרוסקופ על מנת לשלול זיהום פטרייתי. לעיתים נדירות יש צורך לעבור ביופסיה לאבחון מדויק.

מה הטיפול בדרמטיטיס

ישנם כמה טיפולים אפשריים לסבוריאה, חלקם בלי מרשם וחלק עם. המוצרים שאין צורך במרשם כוללים בדרך כלל שמפו לטיפול בקשקשים כמו לדוגמה:

• שמפו אגיספור
  • קרם ניוזורל
  • שמפו אלפוסיל
  • סבובל
  • שמפו הנד אנד שולדרס

הטיפול באמצעות תכשירים אלו הוא יומיומי למשך תקופה של מספר שבועות והוא אף עוזר לשמירה על שיער מהתקרחות ומניעת צורך בהשתלת שיער. לאחר מכן, בהדרגה אפשר להפחית את תדירות הטיפול אשר עוזר גם לשיקום שיער דליל.

בנוסף, יש טיפולים גם לחולי דרמטיטיס שסובלים מכך בכל הגוף. לרוב מדובר בתכשירים שכן צריכים מרשם ומכילים קטוקונזול שמגיע בקרם, חומצה סליצילית, סלניום גופרתי ועוד. באזורים שאינם כוללים שיער יש גם טיפול סטרואידים מקומי חלש שנמצא יעיל במקרים רבים. שימו לב, שמומלץ לא להשתמש בתכשירים סטרואידים חזקים מדי, מהסיבה שמדובר במחלה כרונית ושימוש תכוף בתכשירים אלו עלול להוביל לתופעות לוואי כמו שיעור יתר.

האם קיימים תרופות ביתיות לדלקת לסבוריאה

אין מספיק ראיות משכנעות לכך שכל אחד מהחומרים הבאים שנלקחו דרך הפה או בשימוש מקומי הם בעלי תועלת משמעותית כלשהי בשליטה על סבוריאה: שמן קוקוס, חומץ תפוחים, שמן עץ התה או ביוטין. מצד שני, 1% הידרוקורטיזון, שהוא זול וזמין בקלות ללא מרשם, עשוי להיות יעיל מאוד בשליטה על סבוריאה.

אישה מתבוננת בשיער שלה

האם יש סיבוכים בסבוריאה

ישנם מעט סיבוכים המיוחסים למצב זה. נראה כי מרבית הבעיות קשורות לאבחון מוטעה או לטיפול מוטעה. לעיתים נדירות, זיהומים פטרייתיים (דרמטופיטים) שטחיים מסוימים בפנים ובקרקפת יכולים להידמות לסבוריאה. אם מטפלים בטעות בזיהומי דרמטופיטים בתרופות נוגדות דלקת (סטרואידים מקומיים), זה עלול להחמיר מאוד את מצב העור. שימוש יתר בסטרואידים חזקים במיוחד בפנים ובבתי השחי, עלול לגרום לשינויים לא רצויים בעור כולל הזדקנות מואצת של העור. דרמטיטיס קשה עלולה לייצר מדי פעם נשירת שיער או אובדן שיער, יחד עם זאת, ככל ששולטים יותר במחלה, כך השיער יכול להתחדש יותר במהירות.

תוך כמה זמן זה יעבור

סבוריאה היא תופעה כרונית שעלולה להימשך שנים רבות. במהלך השנים יש תקופות של רגיעה ותקופות התפרצות בהן המחלה פעילה. את הטיפול יש לתת בכל פעם שהמחלה פעילה, וניתן להפסיקו בתקופות הרגיעה. כיום אין עדיין טיפול שמעלים לחלוטין את המחלה. לעומת זאת דרמטיטיס בתינוקות היא מחלה שחולפת מעצמה – גם ללא טיפול.